برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

افزودن چاوش پارت به صفحه اصلی

close

کابل کلاچ

کابل کلاچ و کاربرد آن

پس از پدال کلاچ، کابل کلاچ قرار دارد. نیرویی را که توسط راننده از طریق فشردن کلاچ به کابل‌کلاچ وارد می شود به وسیله ی کابل کلاچ به کیت کلاچ منتقل می شود.

کابل کلاچ مانند کابل ترمز دوچرخه عمل می‌کند و همانند آن نیز در داخل یک پوشش از لاستیک قرار دارد؛ که با فشردن پا بر روی پدال کلاچ، فشار وارده، اهرم متصل به صفحه کلاچ را حرکت داده و در نتیجه دنده ها آزاد می شوند.

به عبارت دیگر وقتی که پای خود را بر روی پدال کلاچ قرار می دهید، همانند آنچه که در ترمز موتورسیکلت و دوچرخه اتفاق می‌افتد، کابل در درون غلاف پلاستیکی خود کشیده شده و به سمت عقب حرکت می کند. این کابل به یک اهرم در بخش انتهایی کلاچ متصل بوده و کشیده شدن آن باعث می‌شود که تا خودرو به حالت خلاص درآمده و آماده ی تعویض دنده گردد.

در ساده ترین تعریف اینطور می شود عنوان کرد که، کابل‌کلاچ از پدال کلاچ به شیش گیربکس متصل می شود و نیروی فیزیکی که همان فشار پا بر پدال است را به صفحه کلاچ منتقل کرده و باعث آزاد شدن صفحه کلاچ، و در نهایت هم باعث عوض شدن دنده می‌شود.

تنظیم کابل کلاچ کار سختی نیست و نیاز به مکانیک و تعمیر کار ماهر ندارد. بلکه خود راننده البته با داشتن اطلاعات کمی در این زمینه می‌تواند در صورت نیاز آن را تنظیم و دوباره رگلاژ کرده و یا آن را تعویض کند.

حتی برای شناخت عیوبی که در این قطعه به وجود می آید، شما با بازدید دوره ای می توانید به راحتی آن ها را تشخیص دهید و فقط با بازدید چشمی کاملا میتوانید پی ببرید که آیا کابل کلاچ نیاز به تنظیم و یا احتیاج به تعویض دارد یا خیر.

علائم خرابی کابل کلاچ

با شناخت و آموزش چند نشانه و علامت شما هم می توانید به خرابی کابل‌کلاچ پی ببرید که بعضی از آن ها عبارتند از:

  • جا نرفتن دنده ها:

با فشار دادن پدال کلاچ، خودرو به صورت کامل خلاص نشده و دنده ها با سختی جا می روند.

  • سفت شدن پدال کلاچ:

پدال کلاچ به سختی بالا و پایین رفته و بسیار سفت عمل می کند.

  • شل شدن پدال کلاچ:

پدال کلاچ با کمترین فشاری به سمت پایین رانده می‌شود و در اصطلاح پدال شل شده است.

  • کار نکردن کلاچ:

کلاچ دیگر، کار نکرده و خالی شده است؛ که می تواند نشان از بریده شدن کابل کلاچ باشد.

  • لرزش کلاچ:

پس از اینکه پدال کلاچ را رها می‌کنید، سیستم کلاچ باز هم درگیر است و دچار لرزش می شود.

  • پایین بودن کلاچ خودرو:

کلاچ در جای مناسب خود عمل نکرده و نیاز است که پای خود را بیشتر از اندازه ی معمول روی پدال فشار دهید تا عمل کند.؛ یا در اصطلاح کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند.

  • بالا بودن کلاچ:

در صورتی که کلاچ را بعد از رها کردنش نیاز باشد که با نوک پا به طرف بالا بکشید؛ نشان از درگیر بودن کلاچ در موقع رها کردن آن است.

 

بازگشت به لیست

محصولات مرتبط

فهرست

خانه

تنظیمات

Menu

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم