دیفرانسیل
یکی از مهمترین اجزای خودرو را دیفرانسیل تشکیل میدهد.
این جز مهم وظیفه تغییر جهت انتقال نیرو را به عهده دارد.
در واقع دیفرانسیل خودرو نیروی موتور را به قسمتهای مساوی تقسیم میکند تا هر قسمت چرخ را به گردش درآورند.
قدرت موتور از طریق یک میل گاردان از خروجی گیربکس به چرخها منتقل میشود.
چرخ هایی که قدرت موتور به آنها منتقل میشود و باعث حرکت خودرو روبه جلو میشوند چرخ های محرک نامیده میشوند.
وظیفه اصلی دنده دیفرانسیل این است که اجازه دهد چرخ های محرک سرعت چرخش متفاوتی داشته باشند با اینکه قدرت موتور به هر
دوی آنها منتقل میشود.
وظایف دیفرانسیل بین سه دسته تقسیم میشود:
1.نیروی موتور را تغییر جهت داده و به چرخ ها می رساند.
2.بعنوان آخرین مرحله تغییر دور و گشتاور عمل کرده و دور را کاهش می دهد.
3.نیرو را به شکلی به چرخ ها می رساند که هر کدام بتوانند با سرعتهای متفاوت بچرخند.
کاربد دیفرانسیل:
1.کاهش دور و افزایش گشتاور خروجی گیربکس، جهت دستیابی به سرعت و نیروی محرک مورد نیاز خودرو
2.تغییر 90 درجه ای صفحه دوران، درخودروهایی که موتور در جهت طول خودرو نصب شده است.
3.ایجاد اختلاف دور مناسب بین چرخ داخل پیچ و چرخ بیرون پیچ، به جهت دستیابی به پایداری مطلوب حرکت خودرو در سر پیچ
4.ایجاد اختلاف دور مناسب بین چرخ های عقب و جلو خودرو در خودروهای چهارچرخ محرک.
این وظیفه برعهده دیفرانسیل مرکزی یا دیفرانسیل سوم میباشد.
اجزای دیفرانسیل:
هوزینگ
واشر مسی
دنده پلوس
هرزگرد
پینیون
کرانویل