یاتاقان
یاتاقان به قطعهای در موتور گفته میشود که بین میل لنگ و دسته پیستون قرار گرفته است.
زمانی که این دو قطعه فلزی روی هم قرار میگیرند حرکت و اصطکاک ایجاد شده بین آن دو باعث خرابی،
شکستگی و پوسیدگی میشود، در این شرایط از یاتاقان استفاده میکنند تا حرکت میان آن را تسهیل کرده و اصطکاک را به حداقل برساند.
در صورتی که دمای این قطعه بیش از حدمجاز بالا برود دیگر نمیتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد
و در نتیجه بین قطعات اصطکاک به وجود آمده و معمولا به اصطلاح میگویند:(موتور خودروو یاتاقان میزند.)
یاتاقان ها به دودسته تقسیم بندی میشن:
یاتاقان لغزشی یا (رولبرینگ):این نوع یاتاقان را میتوان تکیه گاهی برای قسمت های چرخنده در جهت های شعاعی و محوری تعریف کرد.
این قسمت ها بین حلقه های یاتاقان و به صورت مماس با آن قرار دارند.
یاتاقان غلتشی یا (بلبرینگ): یاتاقان های غلتشی از دو عدد ریگ و چند ساچمه تشکیل شده است.
این ریگ و ساچمه ها بین حلقه ها و به شکل مماس قرار گرفته اند.
این نوع از یاتاقان از یک قفس ساخته شده است که صفحه های موازی برنجی و یا پلاستیکی دارد که هدف از قرار گرفتن آن ها جدا کردن ساچمه هاست.